tirsdag den 25. oktober 2011

analyse - Narrative


Hvad er narrativitet?

Det er en fortælling. Det kan være en livsfortælling fra barn/bruger eller en praksis fortælling fra en pædagog til en anden pædagog. Man kan bruge det narrative til at analysere og diskutere og på den måde håndtere en situation bedre. En ny pædagog kan bruge nogle praksis fortællinger til at blive en bedre pædagog og udvikle sig selv fagligt.

I vores fiktive fortælling kunne Mette have lavet en praksisfortælling. Hun kunne have brugt den i hendes samtaler med hendes chef, til at kigge tilbage på situationen.

Hvad er narrativ kompetence?

Det er en væsentlig forudsætning for at kunne kommunikere, for at kunne sætte sig ind i andres situationer og for at kunne tilegne sig litteratur, billeder, film mm. (refererer til dokumentet narrativ pædagogik fra PBR 04.03.2011 på studienet)

I vores fiktive fortælling kan man se, at Mette ikke har nogle narrative kompetencer med hensyn til Hannas situation, da hun bebrejder Hannah, at det er hendes skyld, at Tobias er ked af det. (brik 4.)


Hvad er narrativt begær?

Det er en følelse man har, hvis man ikke får slutningen af noget. Som Peter Brooks har forklaret, det med eksemplet, hvor man ser en film, og i slutningen af filmen ringer din telefon. Så føler vi det i vore kroppe, at vi gerne vil se slutningen. Vi mangler noget. Med film-eksemplet, er det meget tydeligt, men man ser det også i mange andre situationer, som fx når børn bliver afbrudt i en leg.

Man kan se det narrative begær hos Tobias i vores fiktive fortælling, da hans mor vil have, at han svarer på Mettes spørgsmål og så ender hun med at slukke for fjernsynet. Så bliver Tobias sur, fordi han kan føle det narrative begær i hans krop, som en uro, det er utilfredsstillende for ham og derefter vælter han saftevandet af bordet.





Kilde,
Bogen Sproget som værktøj og legetøj,
Tekst, børns fortælleudvikling af Marie Ludvigsen
side 85 Peter Brooks.
Dokument, Narrative Pædagogik, fra studienet




2 kommentarer:

  1. Hej Gruppe 1

    Fedt nok! Det begreb kendte vi ikke...

    Venlig hilsen
    Gruppe 6

    SvarSlet
  2. Har i et eksempel, på hvordan en narrativ analyse kan se ud?

    SvarSlet